fbpx

 

Być może tego nie wiesz, ale każdy z nas doświadcza stresu. Nieunikniona część naszego życia. Poza tym targają nami emocje, których tak często nie potrafimy nazwać i które próbujemy tłamsić. A emocje tak jak stres potrzebne są nam do życia. Trzeba tylko wiedzieć, jak z nimi postępować. 

 

I jak ze wszystkim zależy to w dużej mierze od tego, w jaki sposób pracuje nasza głowa. A dokładniej nasz mózg. Stresują się wszyscy, ale każdy zwraca uwagę na zupełnie inne rzeczy. Najbardziej jednak zamartwiają się o swoje zdrowie i swoją przyszłość Ci, u których najintensywniej pracuje mózg logiczno-analityczny czyli kresomózgowie. A najlepiej w sytuacji stresującej radzą sobie Ci, których wyróżnia układ limbiczny inaczej nazywany międzymózgowiem. Ale nie ważne jaką masz biostructurę mózgu stres jest nieuniknionym czynnikiem Twojego życia. 

 

Z powodu stresu możesz odczuwać zmęczenie, możesz być drażliwy i nerwowy. Jednak to nie wszystko. Stres doprowadza do problemów ze snem, wywołuje różne bóle, obniża naszą odporność. Powoduje również ataki paniki i doprowadza do wielu chorób ciała i umysłu. Dlatego też ważne jest, żebyś go minimalizował. Każdy, od chwili narodzin doświadcza stresu i będzie doświadczał przez całe swoje życie. Ważne jest jednak jak sobie z nim radzi i czy wykorzystuje najlepsze dla siebie sposoby, żeby unikać sytuacji, które wprowadzają go w stan, który może niszczyć jego zdrowie.  

 

I pomimo tego, że stres w wielu przypadkach jest swego rodzaju bodźcem, który motywuje do działania, dzisiaj przedstawię parę sposobów jak sobie z nim radzić. Dlaczego? Długotrwały stres sprawia, że tracimy siły, a nasz poziom szczęścia spada do minimum.  A szczęście jest jedną z ważniejszych wartości w życiu człowieka. 

 

Co zrobić, żeby zminimalizować stres? Jak ograniczyć jego skutki?

 

Stres to takie napięcie, które nam nie służy. To odpowiedź naszego organizmu, na sytuacje, z którymi sobie nie radzimy. A co najczęściej robimy kiedy się pojawia w naszym życiu? W dzisiejszych czasach, najprostszą reakcją na stres jest ZAJADANIE. Jemy na zapas. A w związku z tym komórki tłuszczowe odkładają się nam przede wszystkim w okolicy brzucha, co nie służy naszemu zdrowiu fizycznemu, wpływa na gorsze samopoczucie i pogłębia nasz problem. Pomocne w tym przypadku jest planowanie tego, co się je i kiedy. 

 

1.Oddychaj głęboko!

Zacznij “ODDYCHAĆ DO BRZUCHA.” Co to oznacza? Pogłęb swoje oddechy i głęboko wdychaj powietrze do brzucha, a nie do klatki piersiowej, jak najczęściej to robisz. Jeżeli przepona dobrze pracuje to wspomaga nie tylko proces odchudzania, powodując uczucie sytości, ale również zmniejsza stres. Naucz się wolno i  głęboko oddychać . Idealna ilość to sześć oddechów na minutę. Głośno ziewaj, kiedy tego potrzebujesz. Dotleniasz wtedy organizm. Przyjrzyj się, jak robią to zwierzęta. Od nich możemy uczyć się wielu dobrych zachowań.

2. Pij wodę i to najlepiej zimną. 

Oddech i woda przydaje się podczas wystąpień, kiedy głęboki oddech sprawi Ci ulgę, a łyk wody odpręży Twoją głowę. Woda odpręża. Możesz również zamoczyć ręce w zimnej wodzie i dotykać twarzy. Pomoże też kąpiel w wannie, wizyta na basenie, czy morsowanie zimową porą w pobliskim jeziorze.  A jak mowa o wodzie, to nie zapomnij o dobrym jedzeniu. Takim, które nie tylko odpowiednio odżywi Twoje ciało, ale sprawi przyjemność innym Twoim zmysłom.

3.Relaksuj się masażami. 

Polecam wizyty w salonie masażu, fotele i łóżka masujące oraz dotyk osoby bliskiej. Można również samodzielnie wykonać peeling ciała i wetrzeć w skórę balsam nawilżający. Osobiście uwielbiam masaż twarzy i głowy. Ale to tylko od Ciebie zależy, co wybierzesz. Przytulaj się do innych. Badania udowodniły, że każdy człowiek do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania potrzebuje dotyku. W szczególności Ci, u których mózgiem dominującym jest pień mózgu. Pomaga to również, kiedy dopada nas stres. Są jednak i takie jednostki, które w takich chwilach wręcz przeciwnie, izolują się, a dotyk sprawia im fizyczny ból. 

4.Zadbaj o oczy. One widzą najwięcej. 

Połóż dwa palce na gałkach ocznych i lekko uciśnij. Powtórz parokrotnie. Pomoże nie tylko na stres, ale z pewnością poprawi Twój wzrok.Zamknij oczy i poruszaj nimi w górę i w dół, po skosie. To ćwiczenie też relaksuje. Poza tym możesz również zamknąć oczy i poruszać szyją. 

5.Ćwicz 

A skoro mowa o ćwiczeniach to SPORT, również jest świetnym rozwiązaniem na stres. Aktywność fizyczna zwiększa produkcję endorfin i zmniejsza wytwarzanie kortyzolu. Tutaj ważna jest regularność, ale i intensywność. Dla jednego będzie dobra joga, a dla drugiego boks czy squash. 

6. Sen

Sen również wpływa na Twoje dobre samopoczucie i obniża napięcie. Dlatego też zadbaj o zdrowy i dobry sen.

7. Odpoczywaj

Wypoczywaj regularnie. Znajdź każdego dnia co najmniej 15 minut dla siebie. Raz w tygodniu pozwól sobie na szczególne traktowanie i nie zapominaj o urlopie. 

8. Planuj 

Planowanie to kolejna moja propozycja dla uspokojenia nerwów. Przewidywalność działań wprowadza do życia wielu ludzi ład i spokój. Są osoby, które wręcz muszą mieć wszystko zaplanowane w najmniejszych szczegółach. Ale i są tacy, którzy nie odnajdują się w uporządkowanym świecie. 

9. Bądź tu i teraz 

Pomoże Ci również uważna obecność, którą możesz odnaleźć w  medytacja, powtarzaniu mantr czy wypowiadaniu afirmacji. Polecam osobiście sesje wdzięczności. Każdego dnia dziękuj za wszystko co masz i bez czego trudno byłoby Ci żyć. 

10. Muzyka

Słuchaj ulubionej muzyki, oglądaj odpowiednie dla siebie filmy i spotykaj się ze wspierającymi ludźmi. 

11. Myśl pozytywnie! 

Jeżeli jeszcze nie praktykujesz pozytywnego myślenia, zmień nastawienie do życia. Bo jeśli nie możesz zmienić jakiejś sytuacji, zawsze możesz zmienić sposób myślenia o niej. Stresujemy się często, ponieważ sposób, w jaki podchodzimy do niektórych zdarzeń, wywołuje w nas negatywne emocje. Możesz jednak to zmienić. 

 

Jeżeli nie jesteś w stanie poradzić sobie sam ze stresem, skorzystaj z pomocy specjalisty. Możesz udać się do coacha, mentora, psychologa czy psychiatry. Możesz skorzystać ze szkoleń lub terapii grupowych. I nie ważne z jakiego sposobu skorzystasz, ważne żeby był dla Ciebie pomocny.   

Sposobów na zmniejszenie stresów w Twoim życiu, znajdziesz jeszcze więcej. Nie musisz sugerować się moimi propozycjami, chociaż mogą być dla Ciebie pewnego rodzaju propozycją. Pamiętaj, że to co działa na mnie nie musi podziałać na Ciebie. Szukaj jednak najlepszych rozwiązań. Przewlekły stres nikomu nie służy. Powoduje choroby ciała i umysłu. A tego z pewnością chcesz sobie oszczędzić.  

 

I jako trener rozwoju osobistego zapewniam Cię, że możesz dokonywać w swoim życiu zmian, które będą Ci służyły. Eliminuj niewspierające przekonania i wprowadzaj dobre nawyki, dzięki którym będziesz szczęśliwym człowiekiem. 

Kinga Klejment

Tel. +48 514 112 159

kontakt@kingaklejment.pl